یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۰۳

آرشیو آبان ماه 1400

معرفي دستگاه هاي حكاكي و برش ليزري

معرفي انواع دستگاه هاي حكاكي و برش ليزري

۸ بازديد

 

از زماني‌كه تكنولوژي ليزر كشف‌شده و مورد استفاده در صنايع گوناگون قرارگرفته است مي‌توان گفت كه صنايع بسياري را دست‌خوش تغييروتحول بسيار نموده‌است. ازجمله صنايعي كه با پيدايش تكنولوژي ليزر دچار تغيير و تحولي شگرف شده‌است مي‌توان به صنعت حكاكي و برش ليزري متريال گوناگون اشاره كرد.

دستگاه ليزر فلزات

 در گذشته جهت انجام برش بر روي متريال گوناگون اعم از فلزات و غير فلزات از روش‌هاي سنتي و مكانيكي استفاده مي‌شد. جهت انجام حكاكي بر روي متريال گوناگون با استفاده از روش‌هاي سنتي احتياج به نيرو و زمان بسيار زيادي بود، برش انواع متريال گوناگون نيز نيازمند صرف زمان و قدرت مكانيكي بسيار بالايي بود. اما امروزه با پيدايش تكنولوژي ليزر و امكان استفاده از آن توسط انواع دستگاه‌ هاي حكاكي و برش ليزر صنعتي انجام برش و حكاكي بر روي متريال گوناگون با دقت، سرعت و كيفيتي بسيار بيشتر از گذشته صورت مي‌پذيرد.

 تكنولوژي ليزر براساس كاربردي كه ممكن است هر دستگاه داشته باشد در دستگاه‌هاي گوناگوني مورد استفاده قرار مي‌گيرد. به‌عنوان مثال تكنولوژي ليزر قابل‌استفاده در انواع دستگاه‌هاي حكاكي با هدف ايجاد حكاكي در عمق‌هاي گوناگون بر روي متريال گوناگون، در انواع دستگاه‌هاي برش با هدف انجام برش بر روي متريال فلز و غيرفلز، در انواع دستگاه‌هاي جوش با هدف ايجاد اتصال در متريال فلز و غيرفلز و غيره كاربرد دارد. در اين مقاله قصد داريم انواع دستگاه‌هاي حكاكي و برش ليزر صنعتي كه به‌نحوي از اين تكنولوژي در آن‌ها بكار رفته شده‌است بپردازيم در ادامه با ما همراه باشيد.

دستگاه برش ليزري فلزات

دستگاه ليزر فلزات ازجمله دستگاه‌هايي هستند كه از تكنولوژي ليزر در آن‌ها با هدف ايجاد برش بر روي انواع فلزات همچون طلا، نقره، مس، چدن، آهن، روي و غيره استفاده شده‌است. تكنولوژي به‌كاررفته در اين دستگاه‌ها درواقع ليزر فايبر است. در انواع دستگاه‌هاي ليزر وايبر اشعه ليزر در تيوب ليزر توليد مي‌شود و توسط 3 آينه تعبيه‌شده در دستگاه به سمت هد دستگاه هدايت مي‌شود. هد در دستگاه برش ليزري فلزات وظيفه انتقال اشعه ليزر را بعد از شدت بخشيدن به آن به سطح فلز جهت ايجاد برش برعهده دارد.

دستگاه برش ليزري غير فلزات

در انواع دستگاه‌هاي ليزري غير فلزات از تكنولوژي ليزر CO2    جهت ايجاد برش بر روي متريال غيرفلز همچون چوب، چرم، پارچه، نمد، پلكسي و غيره بهره گرفته مي‌شود. عملكرد دستگاه برش ليزري فلزات و غير فلزات شبيه بهم بوده و اشعه ليزر در اين دستگاه‌ها نيز در تيوب ليزر توليد مي‌شود و توسط آينه‌هاي قرار گرفته‌شده در دستگاه به سمت هد جهت پرتاب بر روي سطح كار فرستاده مي‌شود. توان دستگاه‌هاي برش ليزري غير فلزات به‌علت سختي كمتر متريالي كه برش مي‌دهد كمتر از دستگاه‌هاي برش ليزري فلزات مي‌باشد.

دستگاه ليزر حكاكي ماركينگ

قبل‌از پيدايش انواع دستگاه‌هاي ليزر حكاكي جهت ثبت نوشته، لوگو و طرح و يا هر تصوير ديگري بر روي متريال از جوهر استفاده مي‌شده‌است. جوهر در طول زمان براثر عوامل گوناگوني ممكن است كه كم‌رنگ شده و يا پاك شود، اما در صورت ايجاد كنده‌كاري بر روي متريال گوناگون مي‌توان عمري بسيار بيشتر به طرح نوشته و يا لوگوي افتاده بر روي متريال گوناگون بخشيد. دستگاه‌هاي ليزر حكاكي با بهره‌گيري از تكنولوژي ليزر و ايجاد حكاكي در عمق‌هاي گوناگون مي‌توانند براي هميشه متن نوشته و يا هر تصوير ديگري را بر روي متريال گوناگون ثبت نمايند.

دستگاه جوش ليزر

برخلاف ساير دستگاه‌هاي حكاكي و برش ليزري كه از ليزر در آن‌ها با هدف ايجاد برش استفاده مي‌شود در انواع دستگاه جوش ليزر از اشعه ليزر با هدف ايجاد اتصال بر روي متريال گوناگون به‌صورت جوش نقطه اي و يا جوش پيوسته بهره گرفته مي‌شود. دستگاه جوش ليزر را مي‌توان برترين تكنولوژي جوشكاري دانست چراكه با استفاده از دستگاه جوش ليزري امكان ايجاد اتصال با كيفيتي مثال‌زدني قابل‌انجام مي‌باشد كه در بسياري از موارد بعد از انجام جوشكاري نيازي به پرداخت نيز وجود نخواهد داشت.

گروه صنعتي نوين تاك ليزر را مي‌توان يكي از شركت‌هاي معتبر توليدكننده و واردكننده انواع دستگاه‌هاي ليزر نام‌برده دانست كه مجموعه‌اي كامل از دستگاه‌هاي برش ليزري فلزات و غير فلزات دستگاه ليزر حكاكي و دستگاه جوش ليزر را جهت ارائه به صنعتگران گرامي گرد هم آورده‌است. جهت كسب اطلاعات بيشتر و يا خريد انواع دستگاه‌ هاي ليزر نامبرده تنها كافي‌ست با كارشناسان فروش اين مركز با شماره 02149063 تماس حاصل نموده و مشاوره رايگان از كارشناسان متخصص اين مجموعه دريافت نماييد.